december, maar het voelt heel anders ...;-) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van jack - WaarBenJij.nu december, maar het voelt heel anders ...;-) - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van jack - WaarBenJij.nu

december, maar het voelt heel anders ...;-)

Door: jack

Blijf op de hoogte en volg

14 December 2004 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ola,

ik weet niet meer precies wat er in de eerdere mail stond en schrijf dit nu op locatie; het balkon (zwaar leven) waar ik het niet even na kan kijken. In ieder geval ben ik in de 2e week met de groep en het gaat snel. Woensdag en donderdag hebben Cynthia en ik van groep gewisseld. Het onderwerp die twee dagen was het voltooide deelwoord. Wat is het, wanneer gebruik je het, hoe en wanneer met "hebben" en wanneer met "zijn". Weten jullie het nog? Tja ......
het wisselen van groep is leuk, ook wel weer even wennen aan elkaar. Ik spreek anders Nederlands en zij waren net aan Cynthia gewend en zo. Hoe dan ook, het waren goede dagen. Ook sociaal, donderdag na werk ben ik gaan Beachvolleyballen. Was meer een social event dan sportief, maartoch. Via de vriendin van onze huisbaas werd ik uitgenodigd om eens te komen kijken op Clifton 4th beach. Na het werk Ries afgezet en op weg naar een verstopt strandje met weinig wind en een verrassende hoop activiteit en mensen. Het is ongeveer 100 treden naar beneden van de weg waar de auto geparkeerd stond en beneden was zelfs een hele conga groep voor de sfeer. :-)
Een eerste duik genomen en heel snel er weer uit. Phoeha.... Prima avond verder, wordt een wekelijks terugkerend item :-)

Vrijdag, dag van de 2e test en 1e keer weer dat ik mijn eigen groep heb, leuk en een beetje lastig. Immers, ik heb 2 dagen geen of weinig contact gehad en het is dan weer even aansluiten op elkaar. De test is die middag gemaakt, en ik heb het meegenomen om na te kijken. Waren toch wel wat (veel) fouten in !! Een cursiste van Cynthia had 82 punten van de 92 en was veruit de beste. Volgende week is er een nivo toets en dan moet duidelijk zijn of ze vooruit zijn gegaan ten opzichte van de selectie toets aan het begin van de opleiding. Vrijdagmiddag als altijd zingen met de groep. "Een kopje koffie" zit er goed in, net als "Dikkertje Dap". "Opzij Opzij Opzij" hebben we geintroduceerd en volgende week willen we dit in kanon proberen :-) "Even aan mijn moeder vragen" ging ook erg goed. Vergis je niet in de snelle middenstukken. Ik (we) zijn opzoek naar de mp3 of cd met daarop meer NL talig en speciaal Kinderen voor kinderen en Raymond van het Groenewoud (de liefde voor muziek), de persiflage van "Een neie dei" (?), Malle Babbe etc Wie oh Wie? Ik kan nog 150mb op mijn Yahoo adres hebben dus GRAAG.

We hadden nog algemeen overleg over de structuur van de opleiding en de mogelijke aanpassingen (yes) met daarbij aandacht voor communicatie samen met taal en producttraining. En ten slotte kwam Michel eraan met een koel wit wijntje en wat Windhoek (bier) en Savanna (appel cider). ff lekker buiten nababbelen.

vanaf 1800 een braai bij Nicole met enkele andere (oud) collega's. Voor het eerst een beetje wind. De braai gaat hier met hout, ten minste zo doen de echte (?) zuid afrikaners het. Zodra het kooltjes zijn geworden gaat het vlees erop. Als het klaar is dan wordt het in een aparte pan warm gehouden.... Jullie begrijpen ik had best wel honger om 2000 uur! Ik ben toen maar gaan braaien, letterlijk dicht op het vuur zitten ;-) Muziek erbij, dansen in de woonkamer en wederom chocolade bananen.Voor een aantal laat geworden, terwijl ik lekker op tijd naar huis was gegaan. Wel wat gemist want de roddel gaat dat een (weer te veel gedronken?) collega nu eens niet haar telefoon kwijt was, maar niet meer weet waar haar tong geweest was!

zaterdag 11 dec.
's ochtends vroeg op. Was naar de vaste wasserette, we krijgen al een echte band. Zij spreekt Afrikaans en ik Nederlands, erg gezellig en het word netjes gestreken enzo. Daarna naar de kapper (ene stanley) tja, ik dacht een lokale kapper, maar of hij nu echt al eerder blank haar (zoals dat mijne, zacht en erg dun) had geknipt... het valt me niet tegen (20 rand) en slecht geknipt is hier echt hip... Hoe dan ook ik was snel echt wakker :-) Daarna ff internetten (dat duurt altijd langer...) iets te ontbijten en de was ophalen. Naar Ries toe die Beauty had opgevangen. Een eerste keer schoonmaken, elke 2 weken, prima geregeld! Met Ries naar een factoryoutlet ala in New York met Annekee en Frank maar dan veel drukker... Access Park is de naam. Lang met Janine gesproken, batterij viel uit, balen! In ieder geval met leuke spullen kwamen we daar vandaan. Zondag ontdekte ik pas dat ik 2 linkerschoenen had gekocht :-) SUFFERD!, Moeten er dus van de week weer naar toe :-(.
's middags de vuilnis sleutel gekregen van Antoinnette. Het werd al wat rommelig thuis. Daarna naar Camps Bay gereden (is 10 min) en tot 1900 op het strand gelegen, gewerkt;de tests nagekeken bij een hete ondergaande zon. 's avonds eten was stampot en lekker op balkon bezig zijn. o.a. bedenken wat we nog allemaal willen gaan doen. Per SMS het nieuws dat D10 kampioen is geworden (gefeliciteerd!) en natuurlijk het superleuke nieuws dat Janine hier de 27e al komt!!

Zondag met Heike gaan hiken, klinkt wel goed. Overleg om 8.00 uur op het balkon en om 8.30 vertrokken naar Suikerbossie circuit. Alleen al om de naam zou je daar gaan lopen. Nu dat hebben we geweten. Net als een keer in Spanje met Janine was ook hier de beschrijving vergeten te melden dat lange broek noodzakelijk is. Na een uur, van de geplande 6, toch wijslijk besloten om terug te lopen. Benen waren echt goed bekrast! Suikerbossies zijn niet zacht. Ander plan dus. Dan maar bijkomen en benen schoonspoelen bij Landadno Beach. Ik was er weer helemaal bij na de eerste stappen in het 12 graden warme oceaanwater.

Voor de culturele invulling in de middag geluncht vlakbij het Rhodes Memorial. Prachtig uitzicht. Gebouwd door/voor ene Cicil Rhodes. Iemand die naar zeggen echt fout was en een zekere grootheidswaanzin was hem niet vreemd. Grondlegger rond de 1880's van De Beers company. Diamanten en goud en niet zelf delven enzo.., waar voormalig Rhodesia naar vernoemd was. Voor meer info zie google. Overigens die leeuwen zijn van brons en natuurlijk moest ik er wel even op zitten. Met blote benen. yeehaa.

Tot slot een rondje Nicole en Ries wegbrengen naar Noordhoek (the red herring) prachtige tocht langs het water . Werkelijk super gave uitzichten, is niet normaal meer :-)
Ik ben terug gegaan en heb de maandag (en komende week) voorbereid en later die avond ze weer opgehaald. Op de terugweg nog even sterretjes (vallende, melkweg en zuiderkruis) kijken. Fantastisch hoor, natuur om de hoek.

Maandag ochtend vroeg aan de slag. Overleg met Cynthia over de uitslagen en verder gewoon dagje. Gelukkig waren ze niet zoveel vergeten als de eerste maandag! Wel mijn eerste uitvaller. Hopen dat ze er morgen weer bij is.
Laatste roddel, Ries is moe!!! de roddel gaat dat hij vanmiddag in de klas, bij zijn leerlingen, in slaap sukkelde :-) !!!! Wat heb ik gelachen.....
Vanavond lekker gegeten en verslagje gemaakt. Zo op het net zetten, foto's komen later. Dan nog even het woordje "er" voorbereiden, wanneer gebruik je het, waarvoor komt het in de plaats etc. Wat een taal man...

baai groet

Jack

ps. Sorry, ik heb niet van iedereen meer een recent mob tel nummer en ik vind het wel leuk om af en toe om op de hoogte te blijven (sms). laat je mob nr ff weten via 0027(0)761474664?

ps 2. Na mijn ervaring bij de kapper ga ik binnenkort ook eens de tandarts bezoeken, dat gebit blijft toch behelpen :-(. Hier is een kunstgebit op je 20e al heel gewoon, raar hoor. Helemaal in is het verwijderen van de 2 voortanden, een "love gap" noemen ze dat. Ik heb nog niet helemaal door wat dat voor nut of voordeel heeft?

  • 14 December 2004 - 21:37

    Ruud De Vringer:

    Knap lastig hoor om iemand uit te leggen wat 'er' betekent, vooral wanneer "wat er" snel wordt uitgesproken. Daar krijg je dorst van en heb je minstens Windhoek voor nodig. Geef zelf Nederlandse les aan 2 man uit Iran en 1 vrouw uit Armenië. Weet dus een beetje hoe ingewikkeld onze eigen taal is. Alleen wij drinken koffie of thee; er komt geen cider of iets sterkers aan te pas.
    Trouwens je weet toch dat je in een suikerbossie iets anders moet doen dan hiken; 't kriebelt heerlijk in je rug...!

    Groeten van Ria en mij.

    PS: Fijn te lezen dat Janine al binnen 2 weken arriveert. Dat wordt dus ook voor die tijd schoonmaken (en [kunst-]gebit laten plaatsen. Gewoon ff doorbijten!
    Voor wat betreft Nederlandse liedjes: ik heb ze niet op een geluidsdrager, maar als je de melodie kent, kan je met google misschien de tekst van Malle Babbe en zo vinden en jij (!) vervolgens e.e.a. net zo lang vóór-zingen tot iedereen het kent! Lache..

  • 15 December 2004 - 11:35

    Vincent:

    Hoi Jack,

    Een CD met al jouw gewilde nummERs is zo opgesteld en de post doet ER ook niet al te lang over, denk ik.

    Leuk ook om een foto van Akke te zien!

    Groeten, Vincent. PS: volgende week woensdag (22ste) PD-wedstrijd! Wel duimen hoor!

  • 15 December 2004 - 19:31

    Peter En Irene:

    Hallo Jack,

    Zo te lezen vermaak je je best, ik wist niet dat je z'n schrijver bent. Of heb je wel wat tijd over om zulke lange verslagen te schrijven ?
    Hier gaat alles prima, de vorderingen voor onze familie trip naar de Dom repl. zijn in volle gang. De hele familie moest prikken halen ha ha .
    Wij niet want wij zijn net terug uit Indonesie en zijn al beurs geprikt.
    De laatste 2 weken van 2004 komen en aan dus in de winkel is alles SALE !!!
    In de huizen handel zit ook wat schot, 1 kavel verkocht en 1 optie dus dat ziet er goed uit voor 2005
    Irene is ook druk met haar job en de kinderen ( op de groep )en met het schrijven van kerstkaarten. Bij jouw ook een witte kerst ?? ha ha Je kunt goed duiken naar witte haaien in ZA, al geprobeert ?
    Nou de groetjes uit Bennekom en prettige kerst en kijk uit met vuurwerk he.

    Liefs Irene en Peter.

  • 15 December 2004 - 19:39

    Mary-Ellen En Peter:

    Slecht geknipt is pas echt hip in combinatie met 2 linkerschoenen en een love gap !

    We zien de foto graag z.s.m. gepubliceerd...

  • 17 December 2004 - 21:44

    Mamma En Margriet:

    hoi jack, we zijn net een fotoboekje aan het maken wat janine volgende week zondag meeneemt. de mannen zijn naar fc twente en de meisjes zijn in dromenland. dus een dikke pakkert van hier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 16595

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: